Stel, je wilt jongeren iets verkopen. Een product, een idee, of misschien wel een stageplaats bij jou in het bedrijf. Hoe doe je dat dan? Welke methodes kun je dan hanteren? Gaat dat lukken op de manier waarop we dat altijd hebben gedaan? Werken onze commercials nog, onze advertenties, onze websites, onze posters? Al dat geld dat we in marketing en communicatie richting jongeren stoppen, levert dat nog het gewenste resultaat op? Als je deze vragen met ja kunt beantwoorden, dan zeggen we, leg deze sa- menvatting weg en ga lekker communiceren met jeugd, want dat gaat prima! Als je echter, zoals de rest van ons, eerlijk moet toegeven dat het helemaal niet zo lekker gaat, dat het net lijkt of je niet wordt gezien of gehoord door je doelgroep, die verrekte jongeren, leun dan achterover en lees verder. We pretenderen niet met deze samenvatting overal een antwoord op te kunnen geven en je de magische sleutel tot het hart van jeugd te kunnen geven (alhoewel, we denken dat we een heel eind komen, lees daarvoor het origi- neel), maar wel dat we het doen, denken en laten van deze lastig te bereiken doelgroep wat duidelijker kunnen maken.

Maar voordat we ingaan op communicatie en de wereld van jongeren, is er alvast een tip die we je kunnen geven: wees bereid om zelf je eigen instelling te veranderen. Wees bereid om te luisteren, te kijken en, durven we het te zeggen? Ja, we durven het: van ze te gaan houden. De rest volgt dan een stuk makkelijker!